Wednesday, January 7, 2009

"Perang Hingga Akhir"

Israel dan Hamas terlibat dalam aksi yang disebut menteri pertahanan Israel Ehud Barak "perang hingga akhir" mari kita lihat pilihan yang mereka miliki.

Pertama-tama sekali apakah memang ini merupakan perang hingga akhirnya?


Boleh jadi demikian, dan boleh jadi akan lebih buruk situasinya keran jika perang sudah dimulakan, tidak mudah menghentikannya.


Tetapi tekaan yang mungkin adalah mereka akan terus bertempur hingga ada intervensi diplomatik yang dapat diterima kedua kubu tersebut, atau setidaknya berada di keadaan yang tidak memungkinkan mereka menolaknya.


Para tentera Israel laknatullah selalu mempertimbangkan dua jenis waktu dalam melaksanakan operasi peperangan.


Yang pertama memperlihatkan bahawa mereka harus mencapai tujuan peperangan yang sudah ditentukan.


Tank milik Israel
Israel memiliki lebih banyak pilihan berbanding Hamas

Yang keduanya memnampakkan banyak waktu yang tinggal sebelum tekanan antarabangsa agar gencatan senjata ditetapkan menjadi tidak mungkin untuk dihapuskan



Jam diplomatik ini berjalan seiring dengan jumlah kematian warga teraniya, dan dengan jumlah warga Palestin yang tewas demikian tinggi, kadar itu berdetik semakin kencang.


Hamas merupakan organisasi yang kurang konvensional



Para pemimpinnya sedar kekuatan mereka terbentuk oleh ideologi lawan.



Semakin menderita mereka, semakin kejam mereka berjuang, semakin tinggi dukungan terhadap mereka di Timur Tengah. Itulah dia Israel Laknatullah.



Di wilayah yang penuh dengan kemarahan terhadap Israel dan sekutu baratnya, Hamas tidak akan menerima apa-apa usul yang akan menghentikan aksi yang menurut mereka merupakan hak untuk berjuang



Kelompok ini ingin menyampaikan mesej bahawa mereka tidak berundur dan akan terus berjuang demi seluruh pihak di dunia yang marah dengan aksi kejam Israel, dan juga kerumitan sekutu baratnya.



Akan tetapi kepemimpinan Hamas sangat cerdik. Kelompok ini mungkin akan menerima kesepakatan yang membuatnya semakin diakui di layar antarabangsa dan memberi nafas baru pada pasukannya



Namun untuk ketika ini Israel masih menjalankan rencananya, mencuba untuk menguasai keadaan.



Dan Israel mendapat perlindungan dari pemerintahan Bush, yang masih memanfaatkan tembakan diplomasi di saat terakhir kekuasaannya dengan mengatakan gencatan senjata memang diinginkan, tetapi hanya jika Hamas menghentikan aksi penembakan itu.


Tika perang masih berterusan, Israel memiliki lebih banyak pilihan dibandingkan Hamas.


Perang tidak seimbang


Israel memiliki ketenteraan yang kuat dan moden. Hal ini tidak bererti kemenangan standart ketenteraan sudah pasti menyebelahi mereka, kerana jika sudah tentu sedari awal tentu Iraq sudah menggempur Gaza sejak dahulu.



Gedung Gaza digempur Israel
Israel memiliki ketenteraan modern

Perang di Gaza, seperti juga banyak konflik lain di dunia tika ini, merupakan pertempuran antara si kuat dan si lemah.


Para pakar strategi menyebutnya perang 'asimetris' atau tidak seimbang.


Dalam perang seperti ini, kubu yang lemah sedar mereka tidak punya harapan untuk mengalahkan si kuat dalam perang frontal.



Jadi, mereka berusaha memperkuat kemampuan yang dimiliki dan mempergunakan segala daya yang ada untuk menyerang pihak pengancam.


Contoh yang paling ekstrime adalah pukulan luar biasa yang dihasilkan oleh sekelompok kecil pengusaha yang menghancurkan kapal terbang komersial di Bangunan World Trade Center 11 September 2001 yang lalu.



Hamas ingin menghentam Israel sekuat mungkin dan telah mengancam untuk mengerahkan pengeboman bunuh diri dan juga roket. Tetapi organisasi ini ingin juga membuat serangan bals kepada Israel.



Sejak tekanan antarabangsa terhadap israel dimulakan dengan jumlah kematian yang tewas dari kalangan warga Palestin, satu caranya adalah berkonsentrasi dalam perang media. Kerana itu adalah kewajipan atau tugas kita selaku saudara seagama.



Ini sangat bererti dalam perang tidak seimbang


Menang dalam perang media di dunia yang tidak pernah berhenti dari komunikasi terus, merupakan bahagian besar dalam menghentikan perang.



Ketika Jenderal Wesley Clark dari Amerika menjadi ketua pasukan Nato di Kosovo tahun 1999, dia sentiasa memasang siaran tv berita di pejabatnya selama 24 jam.



Israel untuk saat ini melarang wartawan antarabangsa memasuki Gaza. Namun sedayanya, ancaman yang diberikan itu tidaklah patut kita ikut.



Garis yang konsisten



Negara itu juga menyatakan sebahagian besar Wilayah Israel di perbatasan Gaza sebagai zon ketenteraan tertutup yang memberi kekuasaan kepada tentera untuk mengusir para wartawan.


Ibu dan anak Palestina
Jumlah warga yang diancam tewas. Israel mendapat tekanan

Juru cakap Israel di seluruh dunia terus mengemukakan pernyataan yang konsisten.



Mereka berulang kali, tanpa lelah, menegaskan bahawa Israel bertindak untuk membela diri, bahawa wilayah kedaulatannya dilanggar oleh serangan roket dan bahawa negara manapun yang berada dalamkeadaan itu akan melakukan hal yang sama.



Selain pernyataan menteri pertahanan mengenai perang hingga akhir, nampaknya ada upaya lain untuk tidak mempergunakan kata-kata yang bombastik.


Hal ini berbeza terjadi dalam perang di Lebanon tahun 2006, membebani Israel dengan visi kemenangan yang sangat tidak mungkin tercapai.



Namun Israel juga ada mengirim mesej lain.


Negara itu menyerang simbol-simbol kekuasan dan prestise Hamas, seperti Universiti Islam di Gaza.



Israel yakin mampu merosak posisi Hamas sehingga tidak akan melontarkan roket melintasi garis perbatasan.



Negara ini menanda satu cara untuk memisahkan kepemimpinan Hamas dan pendukung utamanya dari warga Palestin di Gaza adalah dengan memperlihatkan betapa besar kerosakan yang dideritao oleh warga akibat tindakan Hamas. Hal itu nampaknya tidak akan terjadi.


Bagi warga Palestin, apa yang dikatakan oleh Israel soal serangan itu adalah hinaan terhadap semua pihak termasuk kita. Untuk Israel sendiri, ianya bukan hanya bertujuan menggalahkan Hamas semata.


Tetapi, negara itu ingin menghilangkan rasa ragu terhadap krediabiliti ketenteraan Israel yang tercipta sejak dipaksa berperang hingga akhir oleh Hizbullah Lebanon tahun 2006.



Israel mengatakan mereka hanya memperbaiki kekuatan ketenteraan. Hakikat, ertinya mereka ingin membuat calon musuh takut akan kemungkinan aksi yang di lakukan oleh Israel.

No comments: